mandag 7. september 2009

Kapittel 4 - Sammensatte tekster

Vi har fått i oppgave i Media om å skrive om 4 forskjellige nettsteder. Oppgavene vi skal svare på står under:

Hvilke typer informasjon får du på disse sidene?
Hvordan reklameres det for produktene?
Hvilke tjenester tilbyr nettsidene deg?
Hvordan navigerer du fra side til side?
Hvor mange tastetrykk må du bruke å finne den informasjonen du er på jakt etter.

GILDE:


Informasjon om produkter, oppskrifter, kampanjer, om seg selv, kjøttskole(Om hvordan tilberede kjøtt, hygiene OSV).
Produktene blir reklamert på en måte hvor det fortelles hva produktene som oftest tilberedes til. Det er også bilder av produktene. Mer informasjon blir henvist andre kategorier.
Nettstedet tilbyr meg nettkart, bildebank og at jeg kan kontakte dem. Det tilbyr meg også informasjon om ernæring og kjøtt, allergisøk og andre søkemotorer.
Når jeg skal navigere fra side til side, søker en seg først inn på URL'n og deretter trykker du deg inn på de forskjellige kategoriene.
Antall tastetrykk jeg må bruke for å få den informasjonen jeg ønsker, varierer.

NIDAR:

På Nidarfavoritter får jeg informasjon om godterier de produserer, hva som er aktuelt, samfunnsvar, sjokoladefabrikken, om Nidar og produkter.
Produktene blir reklamert på en måte hvor det er bilde av forskjellig typer godteri med en type tekst/slagord som skal friste oss.
Nettstedet tilbyr meg informasjon om produkter, omvisning i fabrikken. Nettstedet gir meg muligheten til å skrive om fabrikken, bilder av produktene.
Når jeg skal navigere fra side til side, søker en seg først inn på URL'n og deretter trykker du deg inn på de forskjellige kategoriene.
Antall tastetrykk jeg må bruke for å få den informasjonen jeg ønsker, varierer.

SONY:

På Sony.no får jeg informasjon om hva jeg kan handle, hva slags produkter de ønsker å selge- informasjon om disse produktene.
Produktene blir reklamert på en måte hvor produktene fremstilles som best.
Nettstedet tilbyr meg produkter, handel og kundestøtte. Sony.no gir meg også muligheten til andre søkemotorer. Nettstedet tilbyr meg også muligheten til å velge om jeg vil ha informasjonen på engelsk eller norsk.
Når jeg skal navigere fra side til side, søker en seg først inn på URL'n og deretter trykker du deg inn på de forskjellige kategoriene.
Antall tastetrykk jeg må bruke for å få den informasjonen jeg ønsker, varierer.

NIKE:

På nike.com får jeg informasjon om nikeid, shop, press box, training, wallpaper, the huddle.
Produktene blir reklameres med bilder, tekst og pris på samme sted. De reklameres på en veldig profesjonell måte med velltrente modeller som fyller modellene.
Nike.com tilbyr meg informasjon på flere forskjellige språk, men ikke norsk. Nettstedet tilbyr meg handlekurv hvor jeg kan handle på nettet, informasjon om produktene og annen aktuell informasjon.
Når jeg skal navigere fra side til side, søker en seg først inn på URL'n og deretter trykker du deg inn på de forskjellige kategoriene.
Antall tastetrykk jeg må bruke for å få den informasjonen jeg ønsker, varierer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar